Suomen koulujen suurin tasa-arvo-ongelma on poikien alisuorittaminen, ei opettajakunnan naisvaltaisuus (Karjalainen 18.8.2015). Pätevyyshän ei riipu sukupuolesta. Nämä kaksi ilmiötä kuitenkin kytkeytyvät toisiinsa, sillä naisvaltaisessa ympäristössä pojille ei ole pahemmin positiivisia miehen malleja tarjolla. Tutkimukset ovat myös osoittaneet koulujen, ja usein juuri naisopettajien, syrjivän poikia arvostelussa. Opetuksen tuloksissakaan ei ole kehumista; joka kahdeksas poika ei peruskoulun päättyessä osaa kunnolla lukea. Tilanne tuskin paranee pian, sillä viranomaiset eivät näytä tunnustavan edes ongelman olemassaoloa. Moinen ylenkatse tuskin onnistuisi, jos koulu syrjisi samaan malliin tyttöjä.
Tilanteen korjaamiseksi meillä pitäisi ottaa käyttöön standardoidut ja anonyymit
kokeet, jotta sukupuolisyrjinnän mahdollisuus arvioinnissa minimoituisi.
Luonnollisesti opettajien koulutuksessa tulisi korostaa oppilaiden tasapuolista
ja oikeudenmukaista kohtelua. Opettajankoulutuksen tasa-arvosuunnittelussa miesopettajien
määrän lisäämisen pitäisi olla keskeinen tavoite. Jos muu ei auta, on mieshakijoita
ryhdyttävä suosimaan, samalla tavalla kuin naishakijoita on
miesvaltaisilla aloilla, vaikkapa poliisikoulutuksessa, suosittu jo vuosia.
Kuten STM:n miestyöryhmä viime syksynä yksimielisesti totesi, ei ns. positiivinen
erityiskohtelu voi tasa-arvoisessa maassa olla vain naisten etuoikeus.
Juuso Erno
Miesten tasa-arvo
ry:n puheenjohtaja
_____________________
Karjalainen ei julkaissut tätä mielipidekirjoitusta
_____________________
Karjalainen ei julkaissut tätä mielipidekirjoitusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti