Tuore väitöstutkimus (HS 31. 10.) osoittaa,
että poikien ja tyttöjen välillä on oppimistuloksissa suuria eroja.
Tyttöjen oppimistulokset ovat parempia, sillä heidän asenteensa on
positiivisempi ja he yrittävät kovemmin. Pojilla kaveripiiri vaikuttaa
suorituksiin usein kielteisesti.
Tutkimustulos ei ole yllättävä.
Mitä koululaitoksessa aiotaan tehdä tilanteen korjaamiseksi? Vastaus ei
voi olla se, että nostetaan kädet pystyyn ja sysätään vastuu
asennemuutoksesta alakouluikäisten poikien niskaan. Hehän vasta
opettelevat vastuunkantoa.
Koulutuksen on edistettävä sukupuolten välistä tasa-arvoa. Meidän aikuisten vastuulla on varmistaa, että näin myös tapahtuu.
Koulua
on rohkeasti uudistettava, jotta poikien asenteet saadaan ajoissa
muutettua oppimiselle myönteisimmiksi. Tämä tarkoittaa varmasti sitä,
että koulussa on taattava työrauha. Koulutyössä pojilta on vaadittava
yhtä paljon kuin tytöiltä, ja koulun on tarjottava oppimisen iloa ja
onnistumisen kokemuksia pojillekin. Nyt poikien potentiaalia valuu
hukkaan, eikä Suomella ole totisesti siihen varaa.
Juuso Erno
puheenjohtaja
Miesten tasa-arvo ry
http://www.hs.fi/mielipide/a1414994424360
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti