tiistai 1. syyskuuta 2015

Opettajakunnan naisvaltaisuus on osa tasa-arvo-ongelmaa


Suomen koulujen suurin tasa-arvo-ongelma on poikien alisuorittaminen, ei opettajakunnan naisvaltaisuus (Karjalainen 18.8.2015). Pätevyyshän ei riipu sukupuolesta. Nämä kaksi ilmiötä kuitenkin kytkeytyvät toisiinsa, sillä naisvaltaisessa ympäristössä pojille ei ole pahemmin positiivisia miehen malleja tarjolla. Tutkimukset ovat myös osoittaneet koulujen, ja usein juuri naisopettajien, syrjivän poikia arvostelussa. Opetuksen tuloksissakaan ei ole kehumista; joka kahdeksas poika ei peruskoulun päättyessä osaa kunnolla lukea. Tilanne tuskin paranee pian, sillä viranomaiset eivät näytä tunnustavan edes ongelman olemassaoloa. Moinen ylenkatse tuskin onnistuisi, jos koulu syrjisi samaan malliin tyttöjä.
 
Tilanteen korjaamiseksi meillä pitäisi ottaa käyttöön standardoidut ja anonyymit kokeet, jotta sukupuolisyrjinnän mahdollisuus arvioinnissa minimoituisi. Luonnollisesti opettajien koulutuksessa tulisi korostaa oppilaiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua. Opettajankoulutuksen tasa-arvosuunnittelussa miesopettajien määrän lisäämisen pitäisi olla keskeinen tavoite. Jos muu ei auta, on mieshakijoita ryhdyttävä suosimaan, samalla tavalla kuin naishakijoita on miesvaltaisilla aloilla, vaikkapa poliisikoulutuksessa, suosittu jo vuosia. Kuten STM:n miestyöryhmä viime syksynä yksimielisesti totesi, ei ns. positiivinen erityiskohtelu voi tasa-arvoisessa maassa olla vain naisten etuoikeus.

Juuso Erno

Miesten tasa-arvo ry:n puheenjohtaja

_____________________

Karjalainen ei julkaissut tätä mielipidekirjoitusta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti