Poikien
aliedustus huippulukioissa on vain yksi koulutuksen epätasa-arvoisuuden
jäävuoren huipuista (HS 31.8.2015). Ongelman ydin on siinä, ettei
koulujärjestelmämme onnistu yhtä hyvin poikien kuin tyttöjen kanssa. Joka
kahdeksas peruskoulunsa päättävä poika ei osaa kunnolla edes lukea, mikä on
tuhoisaa heidän mahdollisuuksiensa kannalta. Poikien potentiaalin kevytmielinen
haaskaaminen on kansantaloudellisesti edesvastuutonta.
Lisäksi
tiedämme tutkimusten perusteella, että poikiin kohdistuu suoranaista sukupuolisyrjintää
mm. kouluarvostelussa, joten tasa-arvo ei toteudu jatko-opintoihin
pyrkimisessäkään. Vastuu siitä, että koulutusjärjestelmä edistää sukupuolten
välistä tasa-arvoa, kuuluu ensisijaisesti meille aikuisille, eikä vastuunkantoa
vasta opetteleville lapsille. Tyydyttävänä tilanteena ei voi pitää sitä, että
koulutuksessa ei kyetä tarjoamaan jokaiselle mahdollisimman hyviä lähtökohtia
elämään.
Tasa-arvopolitiikan
prioriteetit ovat hukassa, kun suurempaa huolta kannetaan menestyvien aikuisten
naisten johtoportaaseen pääsystä, kuin nuorten poikien tulevaisuudesta. Poikien
alisuorittamisen kitkemisen pitäisi olla tasa-arvopolitiikan keskeisimpiä tavoitteita,
mutta jo hallituksen tasa-arvo-ohjelman valmistelussa on päätetty toisin. Mistä
löytyisi poliitikko, joka ymmärtäisi ja uskaltaisi pitää myös poikien puolta?
Juuso Erno
Miesten tasa-arvo ry:n puheenjohtaja
______________________________
Helsingin Sanomat ei julkaissut tätä mielipidekirjoitusta.
______________________________
Helsingin Sanomat ei julkaissut tätä mielipidekirjoitusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti